Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Stres ogarnia nas najczęściej podczas prezentacji, wywiadu, w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Trema pojawia się po ogólnie mówiąc, w przypadku wykonania na czas jakiegoś zleconego ważnego dla nas zadania.

Dobrym przykładem może być assessment center (typ rozmowy kwalifikacyjnej), najbardziej stresującego etapu rozmowy kwalifikacyjnej, kiedy trzeba pod presją czasu rozwiązać jakiś problem, bądź też, poprowadzić prezentację przed oceniającymi.  

Od czego zależy trema, stopień zestresowania ?

Trema jest też zależna od stopnia przygotowania do zadania. Choć również w tym wypadku zdarza się, że świadomość poświęconego czasu i pracy związuje nam ręce i zabiera głos?. Osoby pewne siebie i swoich umiejętności w mniejszym stopniu odczuwają tremę, lepiej sobie z nią radzą i czasami nawet wykorzystują ją w trakcie wystąpienia, gdy mówią szybko i głośno sprawiają wrażenie dobrze przygotowanych.

Brak przygotowania ?

można temu zaradzić Występuje też bez wątpienia wówczas, gdy nie jesteśmy zbyt dobrze przygotowani do tego, co mamy zrobić i gdy w pełni zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy oceniani i te niedociągnięcia będą zauważone. Na taki problem jest prosta rada. Należy się najlepiej jak tylko to możliwe przygotować do określonego zadania. Jeżeli przykładowo mamy w planach wystąpienie publiczne lub przedstawienie jakiejś prezentacji trzeba nauczyć się dobrze swojej kwestii na pamięć. Warto również poćwiczyć przed innymi osobami to wystąpienie, można poprosić o chwilę uwagi domowników, lub sąsiadów.   

Niestety przygotowanie nie zawsze jest możliwe Podczas assessment center może się wszystko zdarzyć i oceniającym chodzi głównie o element zaskoczenia kandydatów, żeby sprawdzić jak radzą sobie z nowymi problemami. Można jednak poczytać na temat specyfiki assessment center, zaciągnąć porady znajomych, którzy mieli takie doświadczenie za sobą.   Jak sobie radzić z tremą i strachem?  

Jeżeli mamy skłonność do tremy, warto jest pracować nad swoimi reakcjami. Poniżej przedstawiamy, co jest korzystne robić, aby skutecznie zwalczać wystąpienie tremy.

Powinniśmy:   Znaleźć punkty oparcia i korzyści (na przykład zrobić rachunek plusów, które uzyskamy, jeżeli nam się coś uda) Odwołać się do poprzednich takich sytuacji, w których doskonale sobie poradziliśmy i odnieśliśmy sukces, Nauczyć się kontrolowania swoich emocji, Nie unikać sytuacji wywołujących tremę, ale je ?oswajać?, Nastawić się na sukces, Dostrzegać swoje mocne strony, Realnie oceniać swoje cechy i umiejętności,   Co robić, kiedy dopadnie nas trema? Wszystko zależy od czynnika wywołującego tremę. Należy ?rozprawić? się z nim i wtedy lepiej poradzić sobie z wyzwaniem.  

Jeżeli główną bolączką jest drżenie rąk można próbować to ukryć trzymając w nich coś (np. długopis . Niewskazane jest jednak trzymanie w dłoni pointera podczas prezentacji, bowiem na odległość dodatkowo podkreśla nasz problem. Trzymając długopis należy wystrzegać się stukania nim o blat oraz pstrykania nim. Jeżeli audytorium będzie ocenić wygląd, należy skrupulatnie o niego zadbać (w tym dłonie, paznokcie, włosy i garderoba), żeby podczas spotkania nie myśleć, że czegoś się zapomniało zrobić; W przypadku czerwonych plam na twarzy czy na szyi można próbować ukryć je pod warstwą makijażu, posłużyć się korektorem; Pozbyciu się plam sprzyja również opalenizna Jeżeli zaś głównym elementem oceny będzie przygotowanie merytoryczne należy postawić na bardzo dobre przygotowanie; W przypadku przyspieszonego oddechu i drżenia głosu, warto przed wystąpieniem spróbować się zrelaksować licząc na przykład powoli do dwudziestu i synchronizując to z powolnymi i bardzo głębokimi oddechami; Rady te nie mówią jak poradzić sobie z tremą, a jedynie jak wyeliminować jej objawy co dodatkowo podniesie nasze samopoczucie i pewność siebie i w konsekwencji zwiększy nasze szanse na końcowy sukces. 

Profesjonalna walka z tremą   Istnieję oczywiście wiele ośrodków zajmujących się profesjonalnym przygotowaniem do walki z tremą. Ponieważ samopomoc nie w każdym przypadku jest skuteczna można spróbować skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych trenerów. Skorzystać można z zabiegów, takich jak: nauka pozytywnego myślenia, perswazja,  akupresura, akupunktura, odpowiednie techniki oddechowe, ćwiczenia fizyczne [najlepsza - joga,], herbaty uspokajające, homeopatia, herboterapia, a także po prostu odpowiednie odżywianie i pozytywne myślenie. Jeżeli pomimo stosowanych technik nie widać postępu, a dodatkowo objawy się nasilają i występują łącznie trzeba wziąć pod uwagę, że może to nie być trema, czy stres tylko nerwica. Ta ostatnia wymaga konsultacji z lekarzem i podjęcia stosownych kroków leczniczych. Pokonanie tremy dodaje nam pewności siebie i zmniejsza naszą reakcję stresową wobec kolejnych podobnych wyzwań.