Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Mamy już za sobą wejście do gabinetu na rozmowę kwalifikacyjną. Kwestia pierwszego wrażenia jest za nami. Jakie zrobiliśmy wrażenie? Nad tym będzie można zastanowić się później, gdy już wrócimy do domu. Taka chłodna analiza własnego zachowania jest bardzo dobrym sposobem doskonalenia, jednak w momencie trwania rozmowy kwalifikacyjnej nie należy tego roztrząsać. Trzeba się zdobyć na optymizm i założyć, że pierwsze wrażenie było jak najlepsze. To założenie pomoże nam w dalszej rozmowie. Nastawi nas pozytywnie i pozwoli na większą pewność siebie. Nikt nie lubi ludzi, którzy się przechwalają. Cała sztuka polega na tym, by podkreślić swoje umiejętności i kwalifikacje, a jednocześnie zrobić to w taki sposób, aby nie zostało odebrane jako chwalenie się. W naszym kraju pokutuje jeszcze przekonanie, iż omawianie własnych sukcesów jest zachowaniem niestosownym. Musimy mieć ten fakt na uwadze. Tak samo jak do poprzedniego punktu spotkania (pierwsze wrażenie), także do tego musimy się wcześniej przygotować. Trzeba nauczyć się mówić we właściwy sposób o swoich dokonaniach. Musisz być gotowy, aby płynnie opowiadać o zdobytym wykształceniu i późniejszej drodze zawodowej. Już od dawna psychologowie zauważyli, że człowiek czuje się pewnie w sytuacjach znanych. Nie jest w stanie przewidzieć co zrobi w zupełnie nowych okolicznościach.Przygotowanie powinno odbyć się w trzech zasadniczych etapach. Zanim przystąpię do ich omówienia, pragnę zwrócić uwagę na jedną rzecz. Każdy z etapów wymaga czasu, nie jest to jednak działanie jedynie o krótkotrwałej skuteczności. Nabyte nawyki przydadzą się także w innych okolicznościach. Wystarczy wspomnieć o wygłaszaniu referatów lub prezentacji nowych projektów. Czas, który poświęcimy na przygotowanie, nawet jeśli nie otrzymamy pracy, o którą się ubiegamy, nie będzie czasem straconym! Pierwszy etap jest moim zdaniem najważniejszy. Chodzi w nim o ćwiczenie swojego głosu i wymowy. To jak mówisz, będzie sprawiało, że będziesz postrzegany jako osoba inteligentna i godna zaufania lub wręcz odwrotnie! Pamiętaj, że we współczesnym świecie biznesu coraz więcej spraw załatwia się telefonicznie. Twój głos to Twoja wizytówka! Naucz się mówić z udziałem przepony. Wykonuj ćwiczenia polegające na mówienie przy lekkim wdechu. Stopniowo zrozumiesz o co chodzi. Najpierw wymawiaj w ten sposób same samogłoski, a potem ucz się wypowiadania całych wyrazów. Ten sposób mówienia musi stać się rutynowym nawykiem w sytuacjach prowadzenia ważnych rozmów lub publicznego przemawiania. Nie możesz wtedy wypaść sztucznie.Kolejnym pomocnym ćwiczeniem może być oddychanie w pozycji leżenia na plecach. Na brzuchu kładziemy jakiś przedmiot np. książkę. Teraz staramy się głęboko oddychać. Przy wdechu zatrzymujemy na chwilę powietrze. Po pewnym czasie może próbować mówić w takiej pozycji. Mówiąc w opisany powyżej sposób, obniżasz ton swojego głosu i nadajesz mu bardziej wiarygodne brzmienie. Tak wydawany głos kojarzy się ludziom ze stanowczością i kompetencją. Budzi większe zaufanie i jest przyjemniejszy w odbiorze. W podobny sposób przemawia wielu liderów politycznych i ludzi, którzy zajmują się motywowaniem w biznesie. Natomiast wysoki głos kojarzy się raczej z nerwowością i słabością. Kolejnym elementem, na który zwracają uwagę zarówno psychologowie jak i specjaliści od budowania publicznego wizerunku, jest odpowiednia modulacja i akcentowanie. Nie można mówić zbyt szybko, ale nie należy też nadmiernie spowalniać wypowiedzi. Mamy przecież przyciągnąć uwagę rozmówcy lub słuchacza, a nie uśpić go. Intonacja powinna zależeć od logiki zdania. Stawiamy akcent na tym co chcemy podkreślić. Jednak trzeba robić to z wyczuciem i umiarem. Czasem można na chwilę zawiesić glos. W ten sposób zyskujemy efekt zwielokrotnionej uwagi odbiorcy. Jednak nigdy nie nadużywajmy tej formy przekazu, zwłaszcza w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, by rozmówca nie poczuł się manipulowany.Trzeba bezwzględnie oduczyć się stosowania przerywników typu: ?eeeee...?, ?yyyy...? lub nawet bardziej subtelnych, jak powtarzanie co kilka słów ?prawda??, ?nie?? itp. Takimi przerywnikami wielu przedstawicieli medialnych różnych urzędów pokazuje, jak bardzo nie nadaje się do swojej funkcji! Nie powtarzajmy ich błędów. Ten sposób wypowiedzi razi i obniża wiarygodność przekazu. Trzeba jeszcze wspomnieć o rzeczy, która wydaję się oczywista, dlatego często się o niej zapomina. Powyższe uwagi nie zdają się na nic jeśli będziemy mówić niewyraźnie. Należy zapoznać się z zasadami poprawnej wymowy i zacząć stosować je na co dzień. Naucz się obserwować sposób w jaki mówisz. Pomocny w tym może być dyktafon. Nagraj kilka swoich próbnych wystąpień. Możesz w ten sposób nagrać, to co powiesz w czasie rozmowy. Słuchając samego siebie zdziwisz się ile błędów popełniasz i ile rzeczy musisz jeszcze poprawić. Po przeczytaniu tego artykułu możesz uznać, że to za trudne. Tak naprawdę nad sposobem mówienia można zapanować w ciągu 2-3 tygodni. Jeśli masz mniej czasu to zacznij od razu. Lepiej jeśli przerobisz dobrze ten jeden etap niż wszystkie byle jak. To po efekcie pierwszego wrażenia, kolejny istotny element autopromocji. Podane rady stanowią kompendium wielu lat badań psychologów społecznych, którzy zastanawiali się na czym polega magiczna siła przyciągania charyzmatycznych mówców.Jeśli już nauczysz się ?jak mówić?, będziesz mógł przejść do kolejnych etapów, w których przygotujesz ?co mówić?. To właśnie będzie tematem kolejnego artykułu na temat strategii autopromocji. Strategia autopromocji - jak uchodzić za osobę kompetentną cz. 3 Źródła:D. T. KENRICK, S. L. NEUBERG, R. B. CIALDINI, Psychologia społeczna, tłum. A. Nowak, O. Waśkiewicz, M. Trzebiatowska, M. Orski, GWP Gdańsk 2002.