Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Dlatego zachęcam do stałego wysiłku mającego na celu własny rozwój. Kilka minut lektury dziennie może po latach dać nieoczekiwane owoce. Warto więc czytać publikacje dotyczące dziedziny, w której się specjalizujemy. Czasem trzeba też poczytać inne książki. Żeby znaleźć na to czas, powinniśmy oczywiście nauczyć się umiejętnie organizować swój dzień. Nie muszę chyba dodawać, że taki nawyk organizowania swojego czasu jest także elementem wskazującym na naszą kompetencję.Wróćmy jednak do samej rozmowy rekrutacyjnej. Wspomniałem już wcześniej, że nikt nie lubi osób przechwalających się. Trzeba więc opowiadać o swoich sukcesach tak, żeby wygadało na to, iż traktujemy je jak rzecz całkowicie normalną i oczywistą. Nie można zawyżać ich wartości. Nie powinniśmy też starać się uchodzić za osobę nadmiernie skromną.Trzeba dobrze poznać firmę, w której ubiegamy się o pracę. Możemy zostać zapytani o znajomość branży i profil działalności firmy. Na każde pytanie, jakie spodziewamy się usłyszeć, musimy mieć przygotowanych kilka odpowiedzi, w zależności od tego w jakim kierunku będzie zmierzała rozmowa. Napisano wiele poradników na temat rozmów kwalifikacyjnych, więc nie warto się na ten temat rozpisywać w tym miejscu. Przejdźmy raczej do jej aspektów psychologicznych.Potraktuj rozmowę jako pierwszy etap współpracy. To bardzo ważne, jakie będziesz miał podejście. Dlatego nie myśl o spotkaniu jako o walce lub zmaganiu. Często przyznawaj rację swojemu rozmówcy. Jeśli już musisz zaprzeczyć, to używaj zwrotu w stylu ?W zasadzie się z panem (panią) zgadzam, ale...? lub ?Rozumiem pana (pani) stanowisko, niemniej uważam, że...?. Nie chodzi o to, by zaprezentować się jako osoba uległa. Masz dać do zrozumienia, że jesteś człowiekiem, który potrafi negocjować, przekonywać i w razie potrzeby taktownie odmawiać. Ma to duże znaczenie w sytuacji, gdy twoja przyszła praca ma się opierać na kontaktach z ludźmi.Jeśli wypowiadasz się w sposób płynny i nie używasz przerywników, o których też już była mowa, to będziesz odbierany jako osoba inteligentna i kompetentna. Zdolność do szybkiego doboru słów oraz umiejętna gra skojarzeń są w powszechnej świadomości odbierane jako świadectwo inteligencji. Jedna z definicji określa inteligencję jako zdolność do przystosowania, jeśli więc człowiek potrafi szybko reagować na sytuacje i dobierać słowa to jest osobą inteligentną. Jest to z pewnością teoria nieco uproszczona, musimy mieć jednak na uwadze, że właśnie dzięki niej najczęściej weryfikuje się inteligencję i umiejętności przyszłego pracownika.Nie oczekuj w czasie rozmowy komplementów. One wcale nie są oznaką, że dobrze wypadłeś. Jeśli usłyszysz: ?Jest pan osobą inteligentną...? to prawdopodobnie jest to wstęp do grzecznej odmowy. Nie każdy komplement będzie oznaczał, że nie udało ci się przejść pomyślnie rekrutacji. Pamiętaj tylko, by nie powodowały one twojego nadmiernego rozluźnienia.Dobrze jest uchodzić za osobę z poczuciem humoru. Nie oznacza to jednak, że powinieneś opowiadać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej dowcipy lub zabawne anegdoty. Wystarczy jeśli od czasu do czasu, na niektóre uwagi zareagujesz uśmiechem.Każde słowo ma określoną treść, ale język nie jest tworem logicznym, w którym buduje się konstrukcje o jedynej możliwej do odczytania treści. Słowa i zdania nabierają specyficznych znaczeń w powiązaniu z emocjami, jakie im towarzyszą. Trzeba nauczyć się, które słowa akcentować, tak by uzyskać najlepszą formę przekazu. Z reguły, w języku polskim, akcentujemy przedostatnią sylabę w wyrazach. Czasem jednak, w celu podkreślenia danego słowa, możemy przenieść akcent na pierwsza sylabę. To zapewni większa uwagę słuchacza. Jak każde tego typu działanie, zmiany akcentów nie mogą być zbyt częste, ani też przesadne, gdyż możemy wtedy wywołać efekt sztuczności.Mówienie jest sztuką. Jeśli chcesz nauczyć się mówić dobrze, czyli tak, aby przykuć uwagę słuchacza i zrobić na nim wrażenie inteligentnego profesjonalisty, to musisz mieć... wątpliwości. Musisz się zastanowić, czy twój dotychczasowy sposób wysławiania nie jest błędny. Nikt nie mówi poprawnie w stu procentach. Taka perfekcja językowa nie jest zresztą pożądana. Nie można jednak mówić byle jak, konstruować nieskładne gramatycznie zdania, przerywać sobie mruczeniem i oczekiwać, że zostaniemy uznani za osobę kompetentną. Wspomniane we wcześniejszych artykułach nagrania mogą nam pomóc w wyłapaniu błędów. Warto popytać znajomych jakie błędy popełniamy w rozmowach z nimi. Wszystko co do tej pory napisano będzie miało sens tylko wtedy, jeśli będziemy poprawnie konstruować wypowiadane zdania i opanujemy język adekwatny do dziedziny naszej specjalizacji. To wszystko, po raz kolejny, odsyła nas do fachowej literatury własnej profesji.Nawet jeśli w rzeczywistości tak nie jest, to kierując się prostym ciągiem skojarzeń, większość osób uzna, że sposób w jaki mówisz i dobierasz słowa, obrazuje jak radzisz sobie z problemami. Oznacza to, iż płynne wypowiedzi kojarzone są z zaradnością i kompetencją. Wystarczy sobie przypomnieć własne reakcje w czasie słuchania wypowiedzi innych osób. Jeśli ktoś mówi płynnie i poprawnie, to niezależnie od tematu jaki porusza, wydaje nam się osobą bardzo obeznaną. Nawet jeśli sami bardzo dobrze znamy temat rozmowy, to popełnione błędy merytoryczne wyłapujemy dopiero po dłuższej chwili lub nawet za kilka dni. To pokazuje jaką siłę oddziaływania ma odpowiedni sposób mówienia. Nieraz miałem okazję się o tym przekonać.W następnym, ostatnim z tego cyklu, artykule postaram się przybliżyć pewne zachowania i atrybuty, które pozwalają już w okresie po podjęciu pracy, uchodzić za osobę kompetentną i profesjonalną. Strategia autopromocji - jak uchodzić za osobę kompetentną cz. 5 Źródła:D. T. KENRICK, S. L. NEUBERG, R. B. CIALDINI, Psychologia społeczna, tłum. A. Nowak, O. Waśkiewicz, M. Trzebiatowska, M. Orski, GWP Gdańsk 2002.S. A. RATHUS, Psychologia współczesna, tłum. B. Wójciszke, GWP Gdańsk 2004.A. GRZYWA, Manipulacja: mechanizmy psychologiczne, ?Mad Graf? Kraśnik 1997.