Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Strategia autopromocji - jak uchodzić za osobę kompetentną

Biały fartuch lekarza jest oznaką jego zawodowego prestiżu i zaufania jakim darzą go pacjenci. Mundur policjanta ma wywoływać respekt i postawę podporządkowania. Podobną rolę pełnią dyplomy na ścianach gabinetu, drogie biurko itd. Te skojarzenia są często wykorzystywane przez twórców reklam telewizyjnych. Jeśli aktora przebierze się w lekarski fartuch, to mimo, iż wszyscy wiedzą, że nie jest on naprawdę lekarzem, to i tak bardziej wierzą jego zapewnieniom w zdrowotne walory danego produktu. Powszechnie znane są przypadki osób grających księży w telenowelach, którzy dostawali setki listów z prośbami o duchowe wsparcie i pomoc. Wystarczyło występowanie w sutannie, by stać się autorytetem w sprawach życia wewnętrznego. Jeśli chcesz uchodzić za osobę kompetentną zadbaj o swój ubiór w miejscu pracy. Zatroszcz się także o drobiazgi, które będę się dobrze kojarzyć i podświadomie podnosić twoją wartość w oczach: przełożonych, współpracowników i klientów. Jeśli twoja praca polega na kontaktach z ludźmi to powinieneś ubierać się elegancko. Do stroju można wtedy dorzucić kilka luksusowych rekwizytów. Może to być jakiś drogi długopis lub pióro i zgrabny neseser. Nie powinieneś jednak z tym przesadzać, by otoczenie nie uznało cię za snoba lub osobę, która ? wyrażając się kolokwialnie - po prostu szpanuje. Musisz dobrać ubranie tak, by było eleganckie, ale jednocześnie pasowało do ciebie. Nie każdy dobrze wygląda w tej czy innej marynarce. Unikaj krzykliwych kolorów stroju. One raczej nie kojarzą się z osoba kompetentną. Zwróć uwagę na kosmetyki, które stosujesz. Oczywiście elegancki strój nie zawsze jest wskazany. Niekiedy potrzebny jest po prostu ubiór roboczy, jakiego wymaga dana branża. Nie można przestąpić do pracy w warsztacie samochodowym będąc ubranym w najnowszy garnitur i drogi krawat. W tym wypadku zadbaj, by twoje ubranie było zawsze czyste i zadbane. W sprawach stroju powinieneś wyróżniać się na tle otoczenia, jednak tylko nieznacznie. Cała sztuka polega na utrzymaniu subtelnej równowagi. Wiele osób stosuje strategię wymówek. Jest to strategia autopromocji, którą opisuje wiele podręczników psychologii społecznej. Ludzie, którzy ją stosują, zawsze znajdują setki powodów, dla których nie wywiązali się ze swych obowiązków lub źle wykonali pracę. Uważają, że w ten sposób przekonają otoczenie o swojej kompetencji. Jest to jednak strategia wysoce zawodna. Tak naprawdę inni wierzą im tylko za pierwszym lub drugim razem. Jeśli sytuacja często się powtarza, to tylko pogłębia przekonanie u przełożonych i współpracowników, iż mają do czynienia z człowiekiem nieodpowiedzialnym i niekompetentnym. Każdemu od czasu do czasu zdarza się popełnić błąd, nawet najlepszym profesjonalistom. Jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, to nie szukaj wymówek, tylko uznaj swój błąd i określ sposób oraz termin jego naprawy. Im szybciej zakończysz sprawę, tym lepiej dla twojej zawodowej reputacji. Bycie osobą kompetentną nie oznacza wcale, iż należy uchodzić za automat ? zawsze sprawny i pozbawiony uczuć. Przecież mamy być kompetentnymi ludźmi, a nie kompetentnymi maszynami. Zdarza się tak, że mały błąd może pomóc nam zdobyć większą sympatię otoczenia niż cale lata nienagannej pracy. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób wykorzystamy ten błąd. Uznanie cię za osobę sympatyczną może sprawić, iż inni będą polecać właśnie ciebie jako fachowca w dziedzinie, którą się zajmujesz. Ostatnią kwestią, którą należy poruszyć w temacie strategii autopromocji, są pokazy kompetencji. Od czasu do czasu można zainscenizować mały pokaz swoich umiejętności. Nie tylko tych bezpośrednio związanych z wykonywana profesją. Jeśli uda ci się wyeliminować błąd z systemu komputerowego koleżanki lub wskazać na jakieś ciekawe innowacyjne rozwiązanie omawianego problemu, to automatycznie wzrośnie twoja reputacja człowieka kompetentnego. Bywa i tak, że trzeba bardziej bezpośrednio zaprezentować wiedzę i umiejętności zawodowe. Staraj się wtedy sprawiać wrażenie osoby pewnej tego co robi i opanowanej. Nie przechwalaj się tym co zrobiłeś, ale zadbaj o to, aby inni sami to dostrzegli. W swojej pracy będziesz stykał się z czterema podstawowymi grupami osób. Należą do nich: ludzie towarzyscy, ludzie impulsywni, analitycy i przywódcy. Dla każdego z tych typów ludzi musisz zastosować nieco odmienną strategię autopromocji. To co jednych razi innych będzie pociągało. Człowiek towarzyski uzna cię za osobę kompetentną, gdy z nim porozmawiasz i wszystko wyjaśnisz. Osobę impulsywną trzeba traktować z pewną dozą rezerwy, a analityk będzie oczekiwał tylko krótkich rzeczowych informacji. Musisz uznać przywództwo osoby o typie lidera, jednak nie możesz jej się całkowicie podporządkować. Niektóre z powyższych porad mogą się wydać oczywiste, jednak praktyka pokazuje, że znaczna ilość pracowników zupełnie o nich zapomina i nie stosuje ich w swoim życiu. Warto więc abyś zadbał o to jak jesteś postrzegany i nie zaniedbywał szczegółów, które mogą zadecydować o twojej karierze zawodowej. Źródła: H. RUCKLE, Mowa ciała dla menedżerów, tłum. T. Soróbkaj, ?Astrum? Wrocław 2007. D. T. KENRICK, S. L. NEUBERG, R. B. CIALDINI, Psychologia społeczna, tłum. A. Nowak, O. Waśkiewicz, M. Trzebiatowska, M. Orski, GWP Gdańsk 2002. B. TRACY, Psychologia sprzedaży: podnieś sprzedaż szybciej i łatwiej, niż kiedykolwiek uważałeś za możliwe, tłum. T. Rzychoń, MZ Biznes Warszawa 2007.