Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
To wiele pytań, które się nam nasuwa. Jedno jest pewne-nie uniknie się stresu. Można jednak zapobiec jego eskalacji w naszym organizmie. Ponieważ każdy z nas jest osobą, która wykonuje jakąś pracę warto powiedzieć szerzej o stresie w pracy. Stres w pracy może mieć różną formę. Przejawia się on w postaci: 1. Różnych chorób i zaburzeń psychosomatycznych, w jego wyniku długo utrzymują się podwyższone poziom katecholamin, FFA, cholesterolu w surowicy krwi, prowadzić to może do choroby wieńcowej i nadciśnienia. 2. W sferze psychiki może to być ?burn out? mający postać objawów nerwicowych, drażliwości, męczliwości, zmian nastroju. Aby zapobiec stresowi należy, więc przede wszystkim podjąć działania prewencyjne. Ważne jest podjęcie działań zmierzających do zmniejszenia wystąpienia efektów negatywnych dla reakcji emocjonalnej. Na Zachodzie prowadzona jest szeroka akcja związana z prowadzeniem : 1. Pogadanek 2. Prelekcji 3. Porad o charakterze indywidualnym Są one prowadzone po to by poznać swój organizm, swoje reakcje na czynniki stresorodne. Istotne jest również to by ?odreagować emocje? rozładować się wewnętrznie, dać ujście negatywnym emocjom takim jak: niechęć, złość, gniew. Ważne jest poznanie zasad myślenia efektywnego i racjonalnego, oraz właściwego odpoczynku, jaki należy dostosować do danego typu pracy. Należy umieć odpowiednio gospodarować czasem, oraz rozwinąć aktywność psychiczna i równowagę emocjonalna. Inna strona medalu to wczesne rozpoznawanie zaburzeń oraz zmian psychicznych wśród osób, które pracują. Ważne jest ustalenie przyczynowego związku danych zaburzeń i zmian psychicznych z poszczególnymi elementami o charakterze szkodliwym. Gdy je rozpoznamy należy je leczyć. Należy również ocenić, jakie są przyczyny zaburzeń psychicznych, najczęściej w obrazie klinicznym występują zaburzenia o charakterze zaburzeń: 1. Nerwicopodobnych 2. Przypominające zespoły neurasteniczne 3. Podobne do zespołów hiper i hipostenicznych Może wskutek stresu w pracy pojawić się zespół przewlekłego zmęczenia, w stanach subklinicznego zatrucia związkami chemicznymi, w pracy w hałasie, narażeniu na fale elektromagnetyczne, szkodliwych czynnikach fizycznych. W ocenie czynników ryzyka związanych ze stresem w pracy należy brać pod uwagę: akord, tempo pracy, niewłaściwe stosunki międzyludzkie. Problemy na terenie pracy obejmują również: trudne osoby, popadające w konflikty, spóźniające się, opuszczające pracę, osoby, które pija, które są niesolidne, niesumienne, nieuczciwe. Z takimi osobami trudno jest pracować. Rodzi się sytuacja konfliktowa. Często agresja zatem rodzi agresję. Dochodzi do spięć w miejscu pracy. Żle zaczynamy być oceniani przez pracodawcę. Co jest, zatem ważne? Należy brać wszystko tak jak Amerykanie. Znane powiedzenie mówi ?take it easy? Czyli nie przejmuj się. Należy się rozluźnić, pomyśleć, że nic się nie stało, gdy kogoś wyrządzi nam przykrość. Najlepiej po takiej scysji, gdy jesteśmy po pracy ważne jest wybrać się na spacer. Pójść do znajomego na plotki, wyrzucić to z siebie opowiadać o doznanej przykrości komuś zaufanemu. Nie kumulować złej energii. Znany jest relaks Schulza. Trzeba się odprężyć, a potem poczuć jak lewa ręka jest ciężka, a prawa ręka też jest już ciężka. Zamknąć oczy i posłuchać przyjemnej muzyki. Zapomnieć o wszystkim. Dobrym relaksem jest wysiłek fizyczny: bieg wokół osiedla, basen, korty tenisowe. Spacer na świeżym powietrzu z psem, jeżeli go mamy. Spacer z bliską osoba. Rozmowy przy kawie w kafejce. Po leki sięgamy na końcu. Wiąże się to pójściem do lekarza. Istniej wiele leków uspokajających, nasennych. Gdy lekarz je zaleci to można je brać. Nie jest polecane picie alkoholu czy branie narkotyków Prowadzi to do uzależnienia, z którego jest się potem trudno wyleczyć. Gdy nie radzimy sobie ze stresem warto pójść do dobrego psychologa i porozmawia o swoich problemach. Zrozumieć przyczynę łatwego wpadania w stres i trudność, z jaką się go pozbywamy. Poza leczeniem przyczynowym ważne jest leczenie leczeniem objawowe. Chodzi o próby przeciwdziałania czynnikom prowadzącym do powstania stresu. Tak, wiec ważne jest, aby przeciwdziałać: skutkom monotonii, skutkom hałasu. Można to zrobić wprowadzając odpowiednio dobrana spokojna muzyka, zestaw ćwiczeń o charakterze relaksującym. Cwiczenia takie można wykonywać w pracy bez wstawania z pozycji siedzącej. W niektórych zakładach pracy organizowane są tak zwane oazy ciszy, gdzie pracownicy mogą się gromadzić regulaminowo w czasie przerw w pracy, gdy praca wykonywana jest hałasie. Działanie takie powoduje zmniejszenie siły oddziaływania na organizm różnych czynników szkodliwych na organizm ludzki i jednoczenie opóźnia wystąpienie reakcji chorobowych lub nawet przed nimi zabezpieczają .