Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Możemy tu powiedzieć o: 1. Lęku panicznym 2. Lęku uogólnionym 3. Agorafobii 4. Zespole natręctw 5. Fobiach Lęk paniczny to rodzaj lęku, który pojawia się samoistnie i nie ma określonego związku z daną sytuacją. Rozwija się stopniowo, można wyróżnić 9 etapów. Początkowo to są samoistne lęki, potem stopniowo rozwija się pełny obraz lęku, dołączają się hipochondryczne obawy przed nieznaną chorobą, unika się sytuacji gdzie zdarzały się napady paniki, unika się sytuacji lękotwórczych, zaczyna się nadużywać leków i alkoholu po to by opanować lęk, dołącza się depresja, na koniec następuje ograniczenie funkcjonowania społecznego. Lęk paniczny jest często spotykany. Wytwarza on doznania fizyczne. Należą do nich: 1. Bóle w klatce piersiowej 2. Zawroty głowy 3. Duszność Lęk paniczny powoduje powstanie zatrważających myśli. Aby pomóc pacjentowi należy powiedzieć o tym, że powinno się: 1. Do czasu jak atak nie przejdzie należy pozostać tam gdzie się jest 2. Skoncentrować na opanowaniu lęku a nie na doznaniach somatycznych 3. Powoli ćwiczyć oddychanie, które ma charakter rozluźniający 4. Powtarzać, że to napad lęku panicznego Warto rozważyć konsultacje, z lekarzem, gdy objawy nie ustępują. Lęk uogólniony-charakteryzuje się tym, że ma się nadmierne obawy dotyczące sytuacji wydarzeń i konfliktów, jakie dzieją się w rzeczywistości. Początkowo mogą to być objawy o charakterze somatycznym, związane z napięciem takie jak bóle głowy, uczuciem ciężaru w okolicy serca. Pojawia się następnie: 1. Napięcie psychiczne-zamartwianie się 2. Napięcie fizyczne-bóle głowy, drżenie 3. Objawy fizyczne-zawroty głowy, pocenie się, suchość w jamie ustnej Objawy mogą trwać długo całymi miesiącami, potem nawracać. Co robić? Warto codziennie ćwiczyć ćwiczenia relaksacyjne dla ograniczenia somatycznych przejawów napięcia, uczestniczyć w zajęciach i takich działaniach, które sprawiają przyjemność. Ważne jest, aby: 1. Rozpoznać wyolbrzymione zmartwienia lub złe myśli 2. Omówić dokładnie sposoby, jakie można zastosować by im się przeciwstawić 3. Zorientować się, jakie wydarzenia powodują wyzwolenie się zamartwiania się 4. Ustalić, co pomaga w takiej sytuacji 5. Ustalić specyficzne działania: a) -spotkanie z pielęgniarką,lekarzem b) -rozważyć sprawy w gronie najbliższych c) -napisać plan jak sobie radzić z problemem Zastosowanie leków w tej sytuacji jest działaniem drugoplanowym, Mogą być jednak zastosowane: 1. Leki przeciwlękowe 2. Beta blokery 3. Leki przeciwdepresyjne Agorafobia-jej objawy polegają na lęku przed sytuacjami, z których nie ma wyjścia lub wyjście może być utrudnione, a także w sytuacjach gdzie pomoc jest niemożliwa. Sytuacje te to sytuacje, gdy znajdujemy się daleko od domu, miejsce w środkowej części teatru, przechodzenie przez most, podróż samolotem lub samochodem. Sytuacje te: 1. Chorzy unikają 2. Znoszą je w towarzystwie bliskiej osoby Czasem występuje w przebiegu agorafobii kołatanie serca lub duszność. Fobie można leczyć. Unikanie sytuacji, które wywołują obawy wzmaga te objawy. W leczeniu zachęca się do: 1. Metody kontrolowanego oddechu po to by zmniejszyć objawy lęku 2. Sporządzenie spisu sytuacji wywołujących obawy i które się unika 3. Ustalenie pierwszego kroku-krótki spacer poza domem 4. Ćwiczenia oddechowe 5. Nie powinno się pic alkoholu, ani brać leków przed ćwiczeniami, co najmniej na 4 godziny Gdy brane są leki to są to leki przy współistniejącej depresji. Objawy fizyczne można ograniczyć przyjmowaniem beta brokerów.   Fobie-secyficzne ?fobia zwierząt, fobia środowiska, fobie sytuacyjne. Ich leczenie polegają na postępowaniu terapeutycznym gdzie stosuje się techniki behawioralne.